ICT-systemen zijn erg complex en de verwachtingen van de klanten zijn hoog. Het is dan ook belangrijk dat de wijze van het organiseren van werkzaamheden goed is gestructureerd. Information Technology Infrastructure Library (ITIL) is een manier van werken binnen de ICT waarbinnen is vastgelegd hoe ICT-werkzaamheden zoals het systeembeheer gestructureerd worden uitgevoerd.

Bij ITIL 4 is de nadruk komen te liggen op de uitkomst; het resultaat van een service of wijziging (change). Doorlopend wordt gevraagd: Wat is de meerwaarde voor de organisatie ? Is de ICT behoefte van de organisatie gewijzigd ? Kan dit opnieuw verbeterd worden ?

Naast veel overeenkomsten tussen ITIL en ASL zijn er ook verschillen. Waar bij de uitvoering van de lessen ITIL/ASL bij applicatieontwikkeling de stof vanuit het standpunt van de applicatie ontwikkelaar (AO) wordt benadrukt wordt bij ICT en netwerkbeheerder (IB/NB) de stof benadrukt vanuit het standpunt van de systeem- en netwerkbeheerder middels ITIL 4.

Waarom gebruiken we ITIL ?

ICT-systemen zijn erg complex en de verwachtingen van de klanten zijn hoog. Daarom is de nadruk steeds meer komen te liggen op de methodiek van het beheren van ICT middels een van de meest toegepaste methodieken: Information Technology Infrastructure Library (ITIL). 

Doordat steeds meer ICT bedrijven werken volgens het ITIL framework is er behoefte aan medewerkers die hier kennis van hebben om zo te kunnen samenwerken op basis van ITIL. Als ICT beheerder maak je binnen dit vak kennis met dit framework. 

Certificering

Aansluitend op de lessen kan je bij EXIN het officiƫle ITIL Foundation certificaat behalen waarmee je aantoont over de vereiste kennis te beschikken.

Deze en de volgende pagina’s zijn voor testdoeleinden.